En weekend i Helsingborg

annacate-hbg

Sista helgen i september åkte jag och min man till Helsingborg i två nätter. En liten minisemester bara vi två. Det var första gången vi var i staden och gissa om vi blev glatt överraskade! Så mysig stad i Skåne med vacker arkitektur och härligt kulturutbud. På andra sidan sundet ligger Danmark och Helsingör, och vi konstaterade efteråt att den lättsamma danska stämningen gjorde sig påmind i staden.

annacate-hbg-2

Efter vi checkat in på vårt hotell gick vi ut på en promenad för att utforska staden närmare och hamnade vid en fin utsiktsplats. Visst är det något speciellt med städer som har havet alldeles inpå.

annacate-hbg-3

Därefter åt vi en tidig middag på en mysig spansk restaurang för att sedan gå på en föreställning på Helsingborgs stadsteater, Selma Lagerlöfs Jerusalem. Just teater är inget jag brukar gå på så ofta, men är definitivt något jag vill göra mer av i höst. Av min vän Joanna fick jag biljetter till att gå på opera eller teater med henne i 40-års present. En sån bra presentidé som jag tar med mig.

annacate-fredriksdal-19

På söndagen när vi vaknade tog vi en promenad bort till Fredriksdal museer och trädgårdar. Där hölls den årliga Mikaeli Marknad, en höstmarknad med bland annat lokalproducerad mat, gamla historiska byggnader och lokala hantverkare. En sån härlig plats i utkanten av stan men ändå inom promenadavstånd, som en känsla av att vara ute på landsbygden med djur som betar på de stora ängarna och åkrarna.

annacate-fredriksdal-2

annacate-fredriksdal-5

Trädgården var så vacker i sin höstskrud, där rosor av olika sorter fortfarande blommade. Till nästa år vill jag plantera så många olika sorters rosor att jag glömmer namnet på dem, bygga rosportaler i trädgården och anlägga nya grusgångar.

annacate-fredriksdal-10

annacate-fredriksdal-11

Den herrgårdsliknande byggnaden Fredriksdal stod öppen för besökare. Älskar myllret av de olika växterna och blommorna vid framsidan av ingången.

annacate-hbg-8

annacate-hbg-9

Tycker alltid det är så spännande att gå runt och titta på alla detaljer på såna här ställen.

annacate-hbg-10

Dessutom så fina höstbuketter överallt. I helgen rensade jag bort den sista krassen i våra rabatter. Önskar jag hade hunnit plocka in mer av den och gjort buketter som dessa innan den hann vissna ner.

annacate-hbg-14

annacate-hbg-11

Så mycket färginspiration överallt, både i form av frukt, grönsaker och höstkransar.

annacate-hbg-13

Lunch åt vi på mysiga Fredriksdals trädgårdskafé. En byggnad som förr var stall för godsets körhästar.

annacate-fredriksdal-14

Därefter gick vi till Flora Linnea, Fredriksdals rosarium. Jag kände till butiken sen tidigare då jag blev tipsad om att beställa rosor därifrån i våras. Då beställde vi två honungsrosor och en flammentanz, två sorter som ska vara snabbväxande sägs det.

annacate-fredriksdal-18

De har ett enormt utbud av olika rossorter, önskar jag hunnit läsa på lite mer om rosor innan.

annacate-fredriksdal-16

annacate-fredriksdal-17

Blev även väldigt sugen på att plantera humle till våren. Så fint att den har letat sig upp från fasaden mot taket.

Processed with VSCO with a6 preset

Foto: Copyright 2019. All rights reserved.

Efteråt tog vi en långpromenad längs havet innan vi avrundade dagen med en middag på en restaurang som låg  ett stenkast från vattnet. Enligt stegräknaren på min mobil hade vi promenerat över 19 000 steg den dagen, och 1,4 mil. Helsingborg åkte genast upp på en favoritplats av städer att besöka igen <3

1. Ser ut som en riktigt härlig resa! Fredriksdal är så fint. Har fortfarande rosor kar att plantera sedan mitt senaste besök på Flora Linnéa förrförra sommaren. Finns ju så många fina att välja på, haha.

2. Johanna skriver:

Hej!
    Så fina inspirerade bilder, blev genast sugen på att planera trädgården till nästa år och ta en tur till Helsingborg med sambon.

Önskar dig en fin onsdag!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.